Խոսք սառը խաղաղության մասին. ի՞նչ է անհրաժեշտ Հայաստանի և Ադրբեջանի միջև խաղաղության պայմանագրի համար
ՎԵՐԼՈՒԾՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐE-vid.ru-ն գրում է, որ Հայաստանի և Ադրբեջանի միջև խաղաղության պայմանագրի ստորագրման «պատմական պահի» մասին հայտարարություններն այնքան հաճախ են հնչում, որ դադարել են արձագանքել։ Հրաշալի բեկում էր սպասվում 2022 թվականի վերջին, ապա 2023 թվականի գարնանը, ապա աշնանը՝ Ղարաբաղի նկատմամբ ադրբեջանական վերահսկողության հաստատումից հետո։ Պայմանագրի յուրաքանչյուր նոր տարբերակ կոչվում էր «վերջնական» ու 80 % կամ 90 % համաձայնեցված: Ամեն անգամ կողմերը ցույց էին տալիս ինչ որ ձեռքբերում, որը պետք է «ազդակ հաղորդեր» բանակցային գործընթացին։ Նախ նման ազդակ էր Պրահայի հանդիպումը, որտեղ Փաշինյանը ճանաչեց Ադրբեջանի տարածքային ամբողջականությունը, հետո Հայաստանի և Թուրքիայի միջև երկխոսության ակտիվացումը, հայ փրկարարների աշխատանքը Թուրքիայի երկրաշարժի գոտում, Փաշինյանի ներկայությունն Էրդողանի երդմնակալությանը և այլն։
2024 թվականի նախօրեին հայտարարություններում էլ ավելի լավատեսություն կար, քան 2023 թվականի նախօրեին։ Հայաստանի վարչապետի և Ադրբեջանի նախագահի վարչակազմերը նույնիսկ համատեղ հայտարարություն են տարածել այս կապակցությամբ, որը մեծ աղմուկ էր բարձրացրել որպես «պատմական և աննախադեպ»: Սակայն իրականում միմյանց տարածքային ամբողջականության ճանաչման և հետագա ռազմագերիների փոխանակման մասին ընդհանուր խոսքերը հեղափոխական փոփոխություններ չբերեցին։
Վերջին երկկողմանի բարի կամքի ժեստը նույնպես մնաց առանց որևէ հատուկ հետևանքի։ Որոշակի հույսեր էին կապվում Վաշինգտոնում երկու երկրների արտգործնախարարների հնարավոր հանդիպման հետ, որը նախատեսված էր հունվարին։ Բայց հիմա պարզ է, որ դա տեղի չի ունենա. բանակցությունները «ինքնիշխանության» և ցանկացած միջնորդությունից հրաժարվելու Ադրբեջանի ցանկությունն ավելի է ուժեղանում արևմտյան տերությունների՝ ԱՄՆ-ի և Ֆրանսիայի հետ առճակատման խորացմանը զուգահեռ։
Այնուամենայնիվ, խաղաղության պայմանագրի ստորագրմամբ հակամարտության մեջ միջանկյալ կետ դնելու հնարավորությունը դեռ մնում է։ Միջանկյալ, քանի որ ցանկացած համաձայնագիր անխուսափելիորեն շրջանակային համաձայնագիր է լինելու, և այն դեռ երկար տարիներ պետք է համալրվի նոր փաստաթղթերով։ Բայց չպետք է թերագնահատել այդ նաև առաջին քայլը:
Խաղաղության պայմանագրի կնքման որոշ խոչընդոտներ անհետանում են նույնիսկ առանց բանակցությունների։ Ընդամենը վեց ամիս առաջ Հայաստանն ու Ադրբեջանը վիճում էին, թե արդյո՞ք այդ փաստաթղթում պետք է ներառվեն Ղարաբաղի հայ բնակչության իրավունքները։ Բայց հիմա, երբ ամբողջ Ղարաբաղը վերահսկվում է ադրբեջանցիների կողմից, իսկ այնտեղ մնացած հայերի թիվը չի անցնում հարյուրից, այդ հարցը հանվել է։
Այնուամենայնիվ, դեռևս կան բազմաթիվ վիճելի թեմաներ՝ անկլավներ, «տրանսպորտային հաղորդակցությունների ապաշրջափակում» և սահմանազատում: Այդ հարցերի շուրջ դեռևս քիչ է հստակությունը, բայց կողմերը վերջապես բարձրաձայն ասում են ակնհայտ բաներ։ Նախ և՛ Հայաստանը, և՛ Ադրբեջանն ընդունեցին, որ սահմանազատումը պետք է իրականացվի խաղաղության պայմանագրի կնքումից հետո։ Դա արմատապես հեշտացնում է ստորագրման ճանապարհը, քանի որ ցանկացած սահմանի սահմանազատումը, հատկապես լեռներով անցնողը, երկար տարիներ է պահանջում։ Ադրբեջանի և Վրաստանի միջև նմանատիպ աշխատանքները դեռ չեն ավարտվել, թեև նրանց միջև պատերազմ չի էլ եղել։ Իսկ հայ-ադրբեջանական սահմանի դեպքում հավելյալ բարդությունները շատ են։ Հայերը կցանկանային, որ սահմանազատումն իրականացվեր ԽՍՀՄ Գլխավոր շտաբի 1970-ականների քարտեզների հիման վրա. հենց այդ ժամանակ էլ ֆիքսվել են խորհրդային հանրապետությունների սահմանները ներկայիս տեսքով։ Սակայն Իլհամ Ալիևը քննադատել է այդ մոտեցումն ասելով, որ մինչև 1969 թվականը հանրապետության հողերը մաս առ մաս փոխանցվել էին հայերին։
Բաքվի առաջարկն այժմ ունի հետևյալ տեսքը. փորձագիտական խմբերը պետք է թիզ առ թիզ շրջեն սահմանը և գիծ քաշեն ելնելով տեղում տիրող իրավիճակից: Այսինքն՝ քարտեզներ պետք չեն, որովհետեւ ամեն վիճելի հարց պետք է լուծվի հօգուտ Ադրբեջանի։ Նրան պետք է մնան բոլոր բարձունքները և, հնարավոր է, նույնիսկ անկլավային գյուղերը երկրի հիմնական մասից բաժանող տարածքները: Ալիևը նաև հասկացրել է, որ ադրբեջանական բանակը չի նահանջի 2021 թվականի մայիսին և 2022 թվականի սեպտեմբերին գրավված դիրքերից, նույնիսկ եթե դրանք տեղակայված լինեն Հայաստանի տարածքում։ Իսկ ընդհանրապես, առանց հին քարտեզների հղումների սահմանը վերանայելու առաջարկը, երբ Հայաստանի և Ադրբեջանի սահմանները զուտ վարչական էին, զուրկ չէ կառուցողականությունից, եթե կողմերը պատրաստ լինեին տարածքների արդար փոխանակում իրականացնելու և միմյանց ցանկություններից ելնելով կտրել անկյունները: Բայց փորձը հուշում է, որ այդպես չի լինելու, այլ ավելի ուժեղի իրավունքով Հայաստանի ձեռքերի ոլորում է լինելու։
Ուստի, եթե չլինի կողմերի պատրաստակամությանը սահմանազատումը դուրս բերելու խաղաղության պայմանագրի շրջանակներից, ապա տեսանելի ապագայում դրա ստորագրման մասին կարելի է իսպառ մոռանալ։
Մեկ այլ վիճահարույց խնդիր, որի շուրջ կողմերն ավելի ու ավելի են մոտենում իրականությունը, տրանսպորտային միջանցքների ապաշրջափակումն է։ Այստեղ Բաքուն կարծես թե պատրաստ է գնալ զիջման և ճանապարհ հարթել դեպի Նախիջևանի իր անկլավը ոչ թե Հայաստանի, այլ Իրանի տարածքով։ Ալիևը հաստատել է, որ Իրանով անցնող երթուղու վրա «առաջին կամրջի կառուցումն արդեն սկսվել է» և նշել հայկական երթուղուց հրաժարվելու արժեքը. «Եթե իմ նշած երթուղին չբացվի, ապա մենք մտադիր չենք բացել Հայաստանի հետ սահմանը ցանկացած այլ վայրում»։
Բաքվի կողմից «Զանգեզուրի միջանցքից» հնարավոր հրաժարվելու մասին խոսակցությունը նոր երևույթ է։ Դեռևս 2021 թվականին Ալիևը սպառնացել էր կառուցել այն «Հայաստանն ուզի, թե ոչ»։ Հիմա Երևանի այս երթուղուց հրաժարվելու գինը նոր պատերազմը չէ, այլ պարզապես ստատուս քվոյի պահպանումն Ադրբեջանի հետ փակ սահմանով, ինչը կարող է միանգամայն ընդունելի լինել։
Հայաստանի պաշտոնյաները, իհարկե, խոսում են հաղորդակցությունների բացման անհրաժեշտության մասին, բայց ավելի շուտ իներցիայով, որպեսզի իրենց չմեղադրեն ապակառուցողական լինելու մեջ։ Փաստորեն, «Աշխարհի խաչմերուկ» նախագիծը, որը Փաշինյանը գովազդում է, անիրատեսական է և հաշվի է առնում միայն Երևանի ցանկությունները, որոնք հարևաններից ոչ մեկը պարզապես մտադիր չէ իրականացնել։
Բաքվից Նախիջևան ճանապարհի տեղափոխումը Հայաստանից Իրան կարող է հարմար լինել նաև Ռուսաստանին, որին շատերը համարում են «Զանգեզուրի միջանցքի» կողմնակից։ Ի վերջո, Ռուսաստանին առաջին հերթին անհրաժեշտ է վերականգնել Իրանի և Թուրքիայի հետ երկաթուղային կապը, որը կար խորհրդային տարիներին, և ամենևին էլ կարևոր չէ, թե Արաքսի որ ափին են տեղադրվելու ռելսերը։ Մոսկվայի կորուստն այս դեպքում կլինի միայն Հայաստանում իր սահմանապահների լիազորություններն ընդլայնելու կորցրած հնարավորությունը. չէ՞ որ նրանք պետք է հսկեին ճանապարհը։
Եթե լինի նման նկարագրված տարբերակը, ապա դա անմիջապես կհեռացնի բազմաթիվ հարցեր և լրջորեն կպարզեցնի շրջանակային խաղաղության պայմանագրի ստորագրումը։ Բյուրոկրատական իներցիան դժվար թե թույլ տա այդ կետը լիովին բացառել խաղաղության պայմանագրից, սակայն այն կարող է ձևակերպվել որպես բարենպաստ պայմանների դեպքում հաղորդակցությունների ապաշրջափակմանը հասնելու մտադրություն։ Այդ ժամանակ Հայաստանը կմնա մասամբ փակ սահմաններով, բայց տրանսպորտային իրավիճակը կարելի է բարելավվել ոչ այնքան արմատական միջոցներով, Հայաստանի ճանապարհները, որոնք նույնիսկ դեպի բաց սահմաններ են տանում, հաճախ շատ վատ վիճակում են: Փոխարենը «Զանգեզուրի միջանցքի» գաղափարից հրաժարվելը կվերացնի 2020 թվականից հետո խաղաղ կարգավորման հիմնական խոչընդոտներից մեկը։
Առանց տրանսպորտային ուղիների վրա նման կենտրոնացման, Հայաստանի և Ադրբեջանի հարաբերությունները կարող են վերածվել այնպիսի բանի, ինչպիսին Հայաստանի հարաբերություններն են Թուրքիայի հետ 1993 թվականից հետո և մինչ օրս են: Սահմանը փակ է, դիվանագիտական հարաբերություններ չկան, հռետորաբանությունը սառն է, պատմության գրքերում պարբերություններ կան դարավոր թշնամության մասին, բայց չկան տարածքային պահանջներ, ռազմականացում և աճող զինվորական գերեզմաններ դրոշներով։
Նման սառը համակեցության այլ օրինակներ էլ կան՝ Իսրայելն ու Եգիպտոսը, Իսրայելն ու Հորդանանը։ Եթե այդ սցենարը հնարավոր լինի իրականացնել, ապա սահմանների բացմանը սպասելը պատմական չափանիշներով երկար չի տևի՝ 15–20 տարի։ Բայց եթե հիմա շատ ես ուզում, ապա կարող ես երկար ժամանակ չտեսնել խաղաղություն: Հարցը, թե արդյո՞ք Բաքուն վերջնականապես կհրաժարվի Հայաստանի հետ «տրանսպորտային հաղորդակցությունների ապաշրջափակման» գաղափարից, մնում է բաց։
Ադրբեջանի ցանկությունը հեռացնել բանակցություններից ցանկացած միջնորդի՝ Ռուսաստանին, ԵՄ-ին, ԱՄՆ-ին, միայն սրվում է։ Բացի այդ, միջնորդներն էլ հիմա բավականաչափ խնդիրներ ունեն սկսած ընտրություններից մինչև ռուս-ուկրաինական պատերազմ: Արդյունքում, խաղաղության պայմանագրի հետ կապված ամեն ինչ ավելի ու ավելի է կախված մնում Բաքվի կամքից։ Ադրբեջանի համար ընտրությունը մոտավորապես այսպիսին է. ստորագրել շրջանակային խաղաղության պայմանագիր ամրապնդելով միջազգային հեղինակությունը, կամ խափանել գործընթացը հետագայում ավելի ուժեղի իրավունքն արդարացնելու համար: Բայց այն, թե այս տարբերակներից որն ավելի շահավետ կհամարվի Բաքվում կախված է արտաքին հանգամանքներից։
Նյութը հրապարակման պատրաստեց Կամո Խաչիկյանը