ՔԱՂԱՔԱԿԱՆՈՒԹՅՈՒՆ ՀԱՍԱՐԱԿՈՒԹՅՈՒՆ ՄՇԱԿՈՒՅԹ ՍՊՈՐՏ ՄԱՄՈՒԼԻ ՏԵՍՈՒԹՅՈՒՆ ՏՆՏԵՍՈՒԹՅՈՒՆ ՖՈՏՈ ՎԻԴԵՈ ՎԵՐԼՈՒԾՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐ ՊԱՏՄՈՒԹՅԱՆ ԱՅՍ ՕՐԸ ՄԻՋԱԶԳԱՅԻՆ ԱՄԵՆԱԸՆԹԵՐՑՎԱԾ ԻՐԱՎՈՒՆՔ


Իրանի պարագիծն ու Իսրայելի խնդրահարույց քաղաքականությունը. «Փաստ»

ՄԱՄՈՒԼԻ ՏԵՍՈՒԹՅՈՒՆ

«Փաստ» օրաթերթը գրում է.

vesty.co.il–ն «Իրանի պարագիծը. ինչո՞ւ Իսրայելը պետք է ուշադրություն դարձնի Հայաստանին» վերնագրով հոդվածում գրում է, որ քաղաքական և դիվանագիտական ոլորտում Իրանը կայուն և կանխատեսելի հարևանի դեր է խաղում Հայաստանի համար: Տարածքային պահանջների բացակայությունը, ինքնիշխանության նկատմամբ հարգանքը և չմիջամտելու սկզբունքը Թեհրանին դարձնում են արժեքավոր գործընկեր ավելի ու ավելի բարդացող տարածաշրջանային լանդշաֆտում: Իրանը մնում է Հայաստանի այն չորս հարևաններից միակը, որը չի ինտեգրվում արևմտամետ կամ պանթուրքական դաշինքների մեջ, ինչը այդ հարաբերությունները դարձնում է հատկապես կարևոր: Իրանի համար Հայաստանը տարածաշրջանային հավասարակշռության կարևոր տարր է: Երևանը Թեհրանին հնարավորություն է տալիս մուտք գործել Հարավային Կովկաս՝ շրջանցելով ադրբեջանական և թուրքական հաղորդակցությունները, և ծառայում է որպես բուֆեր՝ թույլ չտալով Անկարային և Բաքվին լիովին փակել Իրանի հյուսիսային սահմանները: Արևմուտքի կողմից աճող ճնշման և Բաքվի հետ բարդ հարաբերությունների պայմաններում Հայաստանը Թեհրանում ընկալվում է որպես հուսալի և կանխատեսելի գործընկեր, որը պատրաստ է կառուցողական երկխոսության:

Հայկական կողմի համար հատուկ ուշադրություն է դարձվում Թեհրանի տարածքային ամբողջականության և սահմանների անձեռնմխելիության աջակցությանը: Իրանի դիրքորոշումը, որը կտրականապես դեմ է տարածաշրջանում միջազգայնորեն ճանաչված սահմանների փոփոխություններին, Երևանում ընկալվում է որպես տարածաշրջանային կայունության կարևոր գործոն և նրա «կարմիր գծերից» մեկը: Իրանի համար այդ սկզբունքը ոչ պակաս նշանակալից է. ստատուս քվոյի պահպանումը թույլ է տալիս պահպանել իր ազդեցությունը տարածաշրջանում: Երկու երկրների միջև հարաբերությունները ինստիտուցիոնալացվում են առաջնորդների կանոնավոր հանդիպումների, միջկառավարական հանձնաժողովների նիստերի, երկկողմ այցելությունների, խորհրդարանական շփումների և արտաքին գործերի նախարարությունների ակտիվ փոխգործակցության միջոցով: Իրանի համար նման շփումները ոչ թե դիվանագիտական ձևականություն են, այլ պատժամիջոցների պատճառով արտաքին քաղաքականության սահմանափակումների համատեքստում երկխոսություն պահպանելու միջոց։ Երկրների միջև տնտեսական համագործակցությունը կառուցված է «միության անհրաժեշտությունից ելնելով» սկզբունքի վրա։ Հայաստանի համար Իրանը կենսականորեն կարևոր հարավային միջանցք է, տրանսպորտային շրջափակման այլընտրանք, իսկ Իրանի համար՝ տարանցիկ ուղի դեպի ԵԱՏՄ և Եվրոպա։

Հայ-իրանական հարաբերություններում գաղափարախոսական բաղադրիչի բացակայությունը հատուկ ուշադրության է արժանի։ Հայաստանը աշխարհիկ քրիստոնեական ժողովրդավարություն է, մինչդեռ Իրանը շիական թեոկրատիա է՝ խիստ ուղղահայաց իշխանության կառուցվածքով։ Կողմերը միմյանց չեն պարտադրում իրենց արժեքները, ինչը նրանց երկխոսությունը դարձնում է կայուն և պրագմատիկ։ Երկու երկրների միջև հարաբերությունները որոշ չափով ամրապնդվում են նաև Իրանի խորհրդարանում հայ համայնքի ներկայացուցիչների ներկայությամբ և երկրի կողմից հայկական մշակութային և կրոնական ժառանգության նկատմամբ մշտական հարգանքով։ Հայաստանի և Իրանի միջև հարաբերությունների ներկայիս ճարտարապետությունը գաղափարական դաշնակիցների դաշինք չէ, այլ փոխադարձ օգուտի վրա կառուցված պրագմատիկ գործընկերության օրինակ։ Հարկ է նշել, որ այդ հարաբերությունների բնույթը ուղղված չէ երրորդ երկրների դեմ։ Իսրայելի համար կարևոր է, որ այս գործոնը հաշվի առնվի, եթե նա մտադիր է ավելի ակտիվ քաղաքականություն վարել Հարավային Կովկասում։

Հայաստանի և Ադրբեջանի միջև խաղաղության հեռանկարը փոխում է տարածաշրջանի կոնֆիգուրացիան։ Հայաստանը, մնալով Իրանի հետ քաղաքականապես և տնտեսապես սերտորեն կապված, միաժամանակ փնտրում է իր արտաքին հարաբերությունները դիվերսիֆիկացնելու և հավասարակշռելու նոր եղանակներ։ Ստեղծված իրավիճակը հնարավորությունների պատուհան է բացում Իսրայելի համար, որը Հայաստանի հետ երկխոսության ամրապնդման միջոցով կարող է միաժամանակ լուծել մի քանի խնդիր.

- Իրանի զսպում իր հյուսիսային թևում։ Հայաստանի հետ հարաբերությունների զարգացումը թույլ կտա Իսրայելին ավելի լավ հասկանալ Թեհրանի գործողությունների տրամաբանությունը Կովկասում և, անհրաժեշտության դեպքում, ազդել տարածաշրջանում ուժերի հավասարակշռության վրա։ Հայաստանը կարող է դառնալ «նուրբ դիվանագիտության» ուղի և տեղեկատվության լրացուցիչ աղբյուր։

- Կովկասյան ուղղության դիվերսիֆիկացիա։ Իսրայելը շարունակում է հույսը դնել Ադրբեջանի հետ ռազմավարական կապերի վրա, սակայն նոր իրողությունները պահանջում են ավելի բարդ ներկայություն։ Երևանի հետ փոխգործակցությունը կօգնի հավասարակշռել տարածաշրջանային քաղաքականությունը՝ նվազեցնելով միակողմանի գործունեության վնասները։

Տնտեսական և տեխնոլոգիական համագործակցություն։ Հայաստանը ակտիվորեն զարգացնում է տեղեկատվական տեխնոլոգիաների ոլորտը, գյուղատնտեսությունը և ենթակառուցվածքային նախագծերը։ Իսրայելի փորձը և տեխնոլոգիաները կարող են պահանջված լինել, և ինստիտուցիոնալացված դիվանագիտական ներկայությունը զգալիորեն կխթանի երկխոսությունը։ Քանի որ Հարավային Կովկասը դառնում է մրցակցության ասպարեզ ԱՄՆ-ի, ԵՄ-ի, Ռուսաստանի, Թուրքիայի և Իրանի միջև, կարևոր է, որ Իսրայելը չմնա կողմնակի դիտորդի դերում։ Հայաստանի հետ պրագմատիկ, ոչ գաղափարախոսական մերձեցումը կարող է ամրապնդել Երուսաղեմի դիրքերը տարածաշրջանում և ստեղծել լրացուցիչ զսպող գործոն Թեհրանի դեմ։

Այս և այլ գործոնների պատճառով Իսրայելի ավանդական քաղաքականությունը, այն է՝ «աչքի ընկնել Հայաստանում իր բացակայությամբ», ավելի ու ավելի խնդրահարույց է դառնում։ Իսրայելի դեսպանատան բացումը Երևանում ոչ միայն կօգնի շտկել երկրի դիվանագիտական անհավասարակշռությունը տարածաշրջանում, այլ նաև ստեղծել ամուր հիմք ընդլայնված քաղաքական, տնտեսական և մարդասիրական համագործակցության համար թե՛ երկկողմանի, թե՛ տարածաշրջանային մակարդակով։

Մանրամասները՝ «Փաստ» օրաթերթի այսօրվա համարում    

Historical Dates ՊԱՏՄՈՒԹՅԱՆ ԱՅՍ ՕՐԸ
Most Popular