Հայաստանը պետք է ընտրի՝ լինել Ռուսաստանի և ՀԱՊԿ-ի հետ, կամ առանց տարածքի
ՎԵՐԼՈՒԾՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐSm.news-ն գրում է, որ Սանկտ Պետերբուրգում ավարտված ԱՊՀ երկրների ղեկավարների գագաթնաժողովը ևս մեկ անգամ ապացուցեց, որ Հայաստանի իշխանությունները վճռականորեն որոշել են փոխել իրենց երկրի արտաքին քաղաքական վեկտորը՝ ռուսամետից դեպի եվրոպամետ, ինչի համար 2023 թվականին մի շարք դիվանագիտական և ռազմական դեմարշներ եղան սկսած ՀԱՊԿ զորավարժությունների անցկացումից հրաժարվելուց մինչև ԱՊՀ, ԵԱՏՄ և Մաքսային միության բարձր մակարդակի մի շարք իրադարձությունների անտեսումը։
Բացի այդ, Հայաստանի բարձրաստիճան պաշտոնյաների հրապարակային հայտարարությունները կասկած չեն թողնում նրանց իրական մտադրությունների մասին: Օրինակ, վերցրեք Հայաստանի խորհրդարանի ղեկավար Ալեն Սիմոնյանի խոսքերն այն մասին, որ իր երկրի շարունակական անդամակցությունը ՀԱՊԿ-ին ուղղակիորեն կախված է լինելու այդ կազմակերպության կողմից Հայաստանի տարածքում օտարերկրա զինվորականների ներկայության (այսինքն ադրբեջանական)ճանաչումից: Մի խոսքով, Ղարաբաղի (և ոչ միայն) շուրջ հայ-ադրբեջանական հակամարտությունը գոնե պաշտոնական Երևանի համար ծայրահեղ հեռու է լուծումից և ավարտից։
Ադրբեջանի և Հայաստանի միջև խաղաղությունը Ղարաբաղը և նրա հարակից տարածքները որպես ադրբեջանական ճանաչելու պայմաններով այսօր սկզբունքորեն անհնար է, քանի որ 1990 թվականի դեկտեմբերի 1-ի Անկախության հռչակագրում և Սահմանադրության մեջ հռչակված է, որ հայկական պետության հռչակման ու գոյության նպատակը Ղարաբաղի տիրապետումն է։ Փաստացի Հայաստանի Երրորդ Հանրապետությունը ստեղծվել է բացառապես այդ տարածաշրջանը հայացնելու համար, դա է նրա գոյության նպատակն ու իմաստը։ Հետևաբար, Հայաստանի ցանկացած բարձրաստիճան պաշտոնյա, ով կստորագրի Ղարաբաղը որպես ադրբեջանական ճանաչելու միջազգային իրավական ակտ իր հայրենիքում ինքնաբերաբար դավաճան կլինի և կդատապարտվի դատարանի կողմից որպես պետական հանցագործ, իսկ նրա ստորագրած փաստաթուղթը կլինի հակասահմանադրական։ Նույն պատճառով Հայաստանի խորհրդարանը չպետք է վավերացնի նման փաստաթուղթ, եթե անգամ այն ստորագրվի։
Այսպիսով, Ադրբեջանի և Հայաստանի միջև խաղաղության պայմանագիրը սահմանների ներկայիս կազմաձևում սկզբունքորեն անհնար է այնպես, ինչպես Ռուսաստանի և Ճապոնիայի միջև նմանատիպ փաստաթուղթը Հարավային Կուրիլյան կղզիների շուրջ տարածքային վեճի պատճառով։ Դրա միակ պայմանը լինելու է կոնկրետ երկրում սահմանադրաիրավական համակարգի կամ պետական-քաղաքական ռեժիմի փոփոխությունը։ Հարավկովկասյան տարածաշրջանի հետ կապված դա նշանակում է, որ Հայաստանում Երրորդ Հանրապետությունը պետք է փոխարինվի Չորրորդով, որը կվերացնի Ղարաբաղի հայկական ինքնության հետ կապված սահմանադրական և իրավական նորմերը։
Իսկ թե ինչպես դա կարվի, ապա դրա օրինակներն ու տարբերակները շատ են համաշխարհային նորագույն պատմության մեջ՝ վերևից սահմանադրական բարեփոխումներից մինչև կողքից պետական հեղաշրջումը կամ դրսից ռազմական օկուպացիան: Սակայն ստատուս քվոյի պահպանման տարբերակը զուտ տրոցկիստական «ոչ պատերազմ, ոչ խաղաղություն» մոդելով հնարավոր է: Բայց դա, կարծես թե, հարիր է միայն Փարիզին և Վաշինգտոնին, բայց ոչ Բաքվին, որի հետևում կանգնած է նաև Անկարան, ինչպես նաև Մոսկվային և Թեհրանին, որոնցից յուրաքանչյուրը յուրովի այժմ ճնշում է Երևանին նրանից պահանջելով եթե ոչ խաղաղություն, ապա հանրային որոշակիություն։ Ուստի Ադրբեջանի և Հայաստանի միջև հակամարտությունը մոտ ապագայում հաստատ ոչ միայն չի լճանա, այլ, ընդհակառակը, կշարունակի մնալ ակտիվ փուլում։
ՄԱԿ-ի քարտուղարության տվյալներով աշխարհում ներկայումս կա 161 զինված հակամարտություն, որից 55-ը պետությունների միջև պատերազմներ են։ Հայ-ադրբեջանականը այդ շարքի երկրորդ հարյուրյակի երկրորդ տասնյակում է, և իրական վտանգ չի ներկայացնում պատերազմող կողմերի ֆիզիկական գոյության համար։ Չնայած իր տևողությանը, այն չի կարող համեմատվել Ուկրաինայում ՆԱՏՕ-ի դեմ Ռուսաստանի պատերազմին, Մերձավոր Արևելքում արաբ-իսրայելական հակամարտությանը, Իրաքի, Լիբիայի, Սիրիայի և Սուդանի քաղաքացիական պատերազմներին, և ոչ էլ նույնիսկ Մեքսիկայում, Ուրուգվայում և Կենտրոնական և Լատինական Ամերիկայի այլ երկրներում կառավարությունների կողմից թմրաբարոնների դեմ մղվող պատերազմներին: Փաստացի ներկայումս Հարավային Կովկասի հակամարտությունը զուտ լրատվական հակամարտություն է՝ ժամանակ առ ժամանակ արյունով ներկված, որի դաժանությունը, մասշտաբներն ու արյունահեղությունը մնացել են 30 տարի առաջվա պատմության մեջ։ Հետևաբար, այն այժմ գրավում է համաշխարհային հանրության որոշակի հատվածի ուշադրությունը միայն այն պատճառով, որ դրանում ներգրավված պետությունները ջանքեր են գործադրում դրա համար, ընդ որում և՛ պատերազմող կողմերը, և՛ նրանց թիկունքում կանգնած հզոր հարևանները, դաշնակիցներն ու միջնորդները, առանց որի Հայաստանի և Ադրբեջանի առճակատումը կընկալվեր Հյուսիսային և Հարավային Կիպրոսների կամ Արևելյան և Արևմտյան Թիմորներիի միջև հակամարտության մակարդակում, որոնց մասին ոչ ոք չի լսել և չի հիշում։
Հիշեցնեմ, որ հայ-ադրբեջանական հակամարտության էությունը 1918 թվականի մայիսի 28-ին Օսմանյան կայսրության փլուզման նախաձեռնությամբ Բաթումիի խաղաղության կոնֆերանսի որոշումներն են, երբ Ռուսական Անդրկովկասում հայտնվեցին Ադրբեջանն ու Հայաստանը, որոնք համաշխարհային պատմության մեջ երբեք չեն ունեցել իրենց ազգային պետականությունը։ Միաժամանակ երկրների միջև հաստատվեցին միջազգայնորեն ճանաչված առաջին պետական սահմանները։ Եվ հենց որ նրանք երևացին 1919 թվականի Վերսալի խաղաղության կոնֆերանսում, նրանց միջև անմիջապես սկսվեց պատերազմ տարածքների և ռուսական ժառանգության մնացորդների վերաբաշխման համար, որը տևեց մեկ տարի, մինչև խորհրդային իշխանությունը սվիններով մտավ Անդրկովկաս։ 11-րդ Կարմիր բանակը, վերադարձրեց խաղաղությունը տարածաշրջան, տվեց կայունություն և սոցիալական առաջընթաց: Արդարության համար պետք է ասել, որ հայերին խաղաղեցնելու համար 1920 թվականի դեկտեմբերին ադրբեջանցիները ինքնակամ զիջեցին չորս պատմական շրջանները՝ Վեդիբասարը, Շարուրը, Զանգեզուրը և Քաֆանը, որոնք հայերի կողմից միավորվեցին Սյունիքի վարչական շրջանի մեջ։
Սակայն այս ամենի մեջ կա մեկ էական «բայց»: ԽՍՀՄ-ում Ադրբեջանի և Հայաստանի միջև սահմանները եղել են ոչ թե պետական, այլ վարչական, և մեկ անգամ չէ, որ փոխել են իրենց կոնֆիգուրացիան կախված ազգային տնտեսական իրավիճակից ոչ թե հանրապետական մակարդակով, այլ տեղական՝ բայց փոխանակումների և զիջումների մակարդակով, որից հետո սահմանային գիծը ընդհանուր առմամբ դարձավ կոնվենցիա։ Ամենաանհեթեթ իրավիճակը եղել է Հայաստանի հարավ-արևելյան ծայրամասում գտնվող Կապան քաղաքի տարածքում, որտեղ տեղի օդանավակայանի թռիչքուղին սկսել է անցնել Ադրբեջանի հետ վարչական սահմանից հարյուր մետր հեռավորության վրա, բացի դա դեպի այդ տարածաշրջան տանող ճանապարհը երկու անգամ հատում էր սահմանը մեկ կիլոմետրանոց հատվածով, և այդպես էր մինչև 1991 թվականը, երբ Ադրբեջանն ու Հայաստանը վերականգնեցին ազգային պետականությունը, երբ սահմանային գիծը դարձավ գայթակղիչ երկու երկրների միջև և հանգեցրեց զինված հակամարտության, որը շարունակվում է մինչ օրս:
Այսքան երկար էքսկուրսը պատմության մեջ միայն նրա համար է, որ պարզ լինի, որ Ադրբեջանի և Հայաստանի միջև միջազգայնորեն ճանաչված միակ պետական սահմանը ստեղծվել է 1918 թվականին համաձայն Բաթումի խաղաղության կոնֆերանսի վերջնական փաստաթղթերի, և Ադրբեջանի հաշվին Հայաստանի տարածքային բոլոր ավելացումները կարող են։հեշտությամբ հռչակվել խորհրդային իշխանության վարչատարածքային կամայնության արդյունք, որը միջազգային իրավունքի տեսանկյունից իրավական հետևանքներ չունի։ Քանի որ սահմանների անձեռնմխելիության սկզբունքը վաղուց անցյալում է և պատմական անախրոնիզմի է վերածվել Բեռլինի պատի փլուզումից հետո վերջին 35 տարիների ընթացքում, Հայաստանն այժմ լիովին կանգնած է նախկին ադրբեջանական տարածքները պահպանելու խնդրի առաջ։ Ժամանակակից աշխարհում պետական սահմանների վերաբաշխումը, հատկապես Աֆրիկայում և Եվրոպայում, սովորաբար տեղի է ունենում անհասկանալի պատճառներով (օրինակ, Սլովակիան և Խորվաթիան իրենց անկախությունը հայտարարեցին 1991 թվականին միայն այն հիմքով, որ առաջին անգամ պետականությունը ստացան Ադոլֆ Հիտլերի ձեռքով համապատասխանաբար 1938 և 1940 թվականներին)։ Ինչպես տեսնում ենք վերջին իրադարձություններից, Ադրբեջանի քաղաքական ղեկավարությունն ունի բավարար չափով, չասեմ ավելորդ, և իրադարձությունների զարգացման սցենար: Հայկական Սյունիքը կամ ադրբեջանական Կաֆանը, Զանգեզուրը, Շարուրը և Վեդիբասարը կարող են պահանջել հետ վերադարձնել պաշտոնական Բաքվին, և դա շատ հավանական է։
Դրան հակազդելու համար Հայաստանն ունի մեկ կարևոր և արդյունավետ գործիք՝ անդամակցությունը ՀԱՊԿ-ին, որը նրան հնարավորություն է տալիս պաշտպանվել Ռուսաստանի, Բելառուսի, Ղազախստանի, Ղրղզստանի և Տաջիկստանի կողմից երրորդ պետության հարձակման դեպքում։ Ճիշտ է, պաշտոնական Երևանը պնդում է, որ 2020 թվականի Ղարաբաղի համար պատերազմի դեպքում, որը ևս մեկ անգամ հիշեցնեմ, Հայաստանի սահմանադրական օրենսդրությամբ նրա անբաժանելի մասն է, նա ռազմական օգնություն չի ստացել ՀԱՊԿ-ից, թեև դրա հույսն ուներ, հետևաբար, դարձել է երկակիության և դավաճանության զոհ և կորցրել այն տարածքները, որոնք իրավամբ պատկանում էին իրեն, և նա այլևս չի վստահում այդ կառույցին և մտադիր չէ մասնակցել դրա աշխատանքներին և կշարունակի ինքնուրույն փնտրել իր համար նոր հովանավորներ և դաշնակիցներ, որոնք կօգնեն նրան վերազինվել, հիմնովին նոր բանակ ստեղծել և վերականգնել կորցրած հողերի վերահսկողությունը: Դրանց թվում են Ֆրանսիան, Մեծ Բրիտանիան, ԱՄՆ-ը, Հնդկաստանը և Իրանը, որոնք պատրաստ են մատակարարել կամ արդեն մատակարարում են նոր տեսակի սպառազինություն և օգնում են զինվորականների վերապատրաստման հարցում։
Այստեղ զարմանալի է երկու ասպեկտ: Նախ, հետաքրքիր կլինի դիտարկել, թե ինչպես կարող է Երևանը լինել և՛ Թեհրանի, և՛ Վաշինգտոնի դաշնակիցը և նրանցից ո՞ւմից կհրաժարվի:
Այդ հարցում պաշտոնական Երևանը հաստատ չի կարող միանգամից երկու աթոռի վրա նստել։ Երկրորդ հերթին ինչպե՞ս են փոխկապակցվելու արևմտյան և հնդկական զենքերը Հայաստանի նոր բանակում, հատկապես ՀՕՊ-ում, եթե վերջիններս հիմնված են խորհրդային և ռուսական տեխնոլոգիաների և ստանդարտների վրա (Ուկրաինայի օրինակը, որի զինված ուժերում դա արդեն եղել է, ապացուցում է նման սիներգիայի անհնարինությունը բավական երկար ժամանակ): Եվ ամենակարևորը, նոր բանակ ստեղծելու համար Հայաստանին ժամանակ և գումար է պետք, բայց նա ոչ մեկը ունի և ոչ էլ մյուսը։ 26 ֆրանսիական Bastion տիպի զրահամեքենաների մատակարարումը, որը տեղի է ունեցել 2023 թվականի նոյեմբերին, թեև այդ հարցում առաջին նշանն է, բայց լավատեսություն չի ներշնչում, քանի որ այլ նմուշների և տեսակների զենքի նոր խմբաքանակների մատակարարման կարելի է սպասել երկար ժամանակ։ .
Իսկ Զանգեզուրի կամ Մեղրիի տրանսպորտային միջանցքի բացման պատրվակով Սյունիքը Ադրբեջանին վերադարձնելու հարցը ցանկացած պահի կարող է օրակարգ մտցնել, և ոչ միայն Ադրբեջանի, այլ նաև ոչ պակաս շահագրգռված Ռուսաստանի, Իրանի և Թուրքիայի կողմից, որոնք ընդլայնում են առևտրատնտեսական կապերի ցանցը ոչ միայն Հարավային Կովկասի տարածաշրջանում, այլ նաև եվրասիական մասշտաբով։ Պաշտոնական Երևանը դժվար թե հետաձգի այդ մակրոտնտեսական նախագծի իրականացումը, հատկապես, երբ Հյուսիսային Իրանի Աստարա-Ռեշտ հատվածում երկաթուղու կառուցումը հասել է գործնական իրականացման փուլին, որից հետո գնացքներն ազատորեն կտեղափոխվեն Արկտիկայից Հնդկական օվկիանոս, Մուրմանսկից Բանդար Աբբաս: Հայաստանի աշխարհագրական շրջապատը՝ ի դեմս նրա ամենամոտ հարևանների, հաստատ թույլ չի տա նրան կանգնել այդ մայրցամաքային առաջընթացի ճանապարհին, և նրա հեռավոր նոր դաշնակիցները՝ ի դեմս Ֆրանսիայի, Բրիտանիայի և Միացյալ Նահանգների, դժվար թե կարողանան օգնել և փրկել նրան, քանի որ չափազանց շատ են հարցերն ու պնդումները, որոնք կուտակվել են նրա ամենամոտ հարևանների մոտ Հայաստանի հեռավոր ընկերների նկատմամբ։
Հետևաբար, պաշտոնական Երևանի առջև այժմ շատ իրական այլընտրանքի առաջ է կանգնած՝ կա՛մ տարածքների պահպանում ՀԱՊԿ-ում Ռուսաստանի հետ սերտ դաշինքի մեջ մնալով և իր գործընկերների հետ Հյուսիս-Հարավ գլոբալ տրանսպորտային միջանցքի վրա աշխատելով, կա՛մ վերադարձ 1918 թվականին հաստատված սահմաններին, որը Հայաստանի համար որոշել է Օսմանյան կայսրությունը և որը հաստատվել է Անտանտի կողմից։
Նյութը հրապարակման պատրաստեց Կամո Խաչիկյանը