ՔԱՂԱՔԱԿԱՆՈՒԹՅՈՒՆ ՀԱՍԱՐԱԿՈՒԹՅՈՒՆ ՄՇԱԿՈՒՅԹ ՍՊՈՐՏ ՄԱՄՈՒԼԻ ՏԵՍՈՒԹՅՈՒՆ ՏՆՏԵՍՈՒԹՅՈՒՆ ՖՈՏՈ ՎԻԴԵՈ ՎԵՐԼՈՒԾՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐ ՊԱՏՄՈՒԹՅԱՆ ԱՅՍ ՕՐԸ ՄԻՋԱԶԳԱՅԻՆ ԱՄԵՆԱԸՆԹԵՐՑՎԱԾ ԻՐԱՎՈՒՆՔ


«Չոր նավահանգիստ» Գյումրիում. Լոգիստիկ կենտրոն, թե՞ նոր Նյու-Վասյուկի

ՎԵՐԼՈՒԾՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐ

Ritmeurasia.org-ը գրում է, որ անցյալ տարվա դեկտեմբերին Հայաստանի էկոնոմիկայի նախարարությունը հայտարարեց, որ Շիրակի մարզում «չոր նավահանգիստ» տիպի արդյունաբերական պարկի կառուցման նախագիծ է ներկայացվել պաշտոնական հանրային քննարկման։ Տարածաշրջանի կենտրոնը՝ Հայաստանի մեծությամբ երկրորդ քաղաք Գյումրին, որտեղ տեղակայված է 102-րդ ռուսական ռազմակայանը, ներդրումների խիստ կարիք ունի։ Քաղաքի և ամբողջ տարածաշրջանի արդյունաբերությունը քայքայվել է 1988-ի ավերիչ երկրաշարժից և ԽՍՀՄ փլուզումից հետո։ Եթե ​​այդ ծրագիրը կյանքի կոչվի, ապա տարածաշրջանը կարող է տնտեսական վերականգնման հնարավորություն ստանալ։

Խոսքը զարգացած ենթակառուցվածքով մուլտիմոդալ լոգիստիկ կենտրոնի մասին է, որը թույլ է տալիս բեռների սեփականատիրոջը օգտվել ծովային նավահանգստի բոլոր առավելություններից, բայց ցամաքում։ Սա նշանակում է, որ մեկ լոգիստիկ կենտրոնի հիման վրա բեռի սեփականատերը կարող է ստանալ ծառայությունների մի ամբողջ շարք՝ բեռների տեղափոխումից և պահեստավորումից, մաքսազերծումից, պիտակավորումից մինչև վերբեռնում տրանսպորտի այլ տեսակների վրա և նույնիսկ բեռների առաքում մինչև վերջնական նպատակակետը: Մայրուղիների և երկաթուղիների հասանելիությունը համատեղելու հնարավորության, մաքսային վերամշակման, պահեստավորման և ապրանքների բաշխման ծառայություններ ստանալու հետ մեկտեղ չոր նավահանգիստները մեծ հետաքրքրություն են առաջացնում բիզնեսների կողմից ամբողջ աշխարհում:

Ինչպես նշվել է Գյումրիում «չոր նավահանգիստ» ստեղծելու ներկայացված հայեցակարգում, օբյեկտը նախագծված է որպես բազմաֆունկցիոնալ, մուլտիմոդալ հանգույց և սպասարկելու է այն տարածաշրջանային և միջազգային ընկերություններին, որոնք պահանջում են մաքսային գործընթացների համախմբման մանրակրկիտ գործառնական ընթացակարգ: Այդ ամենը կարող է օգնել նրանց նվազեցնել գործառնական ծախսերը: «Սրան հասնելու համար տերմինալը կաշխատի Լիազորված տնտեսական օպերատորի (AEO) կարգավիճակ ձեռք բերելու ուղղությամբ և կաջակցի վարձակալներին նույն կարգավիճակ ստանալու համար իրենց դիմումներում»,- ասվում է փաստաթղթում։

Գյումրիում չոր նավահանգստային արդյունաբերական պարկի կառուցման նախագիծն առաջին անգամ հայտարարել է էկոնոմիկայի նախարար Վահան Քերոբյանը 2021 թվականի ապրիլին։ Զեկուցվել է նաև, որ ՌԴ առևտրային առաքելությունում աշխատանքային հանդիպում է տեղի ունեցել քննարկելու նախագծվող արդյունաբերական պարկ ռուսական ձեռնարկությունների ներգրավման հնարավորությունները։

Ծրագրի հաջող իրականացման համար Մեծ Բրիտանիայից մասնագետ է հրավիրվել, հայկական սփյուռքի ներկայացուցիչ Չարլզ Մալասը, ով ունի նմանատիպ նախաձեռնությունների հաջող իրականացման մեծ փորձ մի շարք այլ երկրներում, այդ թվում՝ Եգիպտոսում, Օմանում, Եթովպիայում և այլն։ Քերոբյանը կարծում է, որ Գյումրիի «չոր նավահանգիստը» նոր էջ կդառնա քաղաքի արդյունաբերական վերածննդի գործում։

Մալասը ծագումով արաբահայ է, մեծացել է Իրաքում և երկար ժամանակ աշխատել է Մեծ Բրիտանիայում։ Նախկինում նա նախագծել է նմանատիպ լոգիստիկ կենտրոններ Իրաքում և Վրաստանում, իսկ Գյումրու «չոր նավահանգստի» նախագիծը կազմվել է 2011 թվականին, բայց հետո այն անտեսվել է։ 2019 թվականին քննարկումները վերսկսվել են, և Վահան Քերոբյանի նախարար դառնալուց հետո նախագիծն ընդունվել է մշակման։

Մալասի մոտավոր գնահատականներով «չոր նավահանգստի» շրջանառությունը 2025 թվականին կկազմի մոտ 52 հազար բեռնատար կոնտեյներ, 2030 թվականին գրեթե 105 հազար կոնտեյներ։ դա գալիս է Հյուսիս-Հարավ միջանցքով բեռնափոխադրումների կանխատեսումից։ Ենթադրվում է, որ բեռնահոսքի որոշակի հատվածը իր վրա կվերցնի Գյումրիի «չոր նավահանգիստը»։

Չոր նավահանգիստը տարբերվում է սովորական բեռների տերմինալից իր մեծ շրջանառությամբ և բարդ ենթակառուցվածքով, Հայաստանում դեռ նման ապրանքների հոսք չկա, ուստի նույն տեղում պետք է արդյունաբերական գոտի կառուցել, ասել է Մալասը։ Նրա գնահատականներով, տրանսպորտային հանգույցին մոտ լինելը կնվազեցնի ապրանքների տեղափոխման արժեքը, իսկ արտադրության մեծ ծավալները կնվազեցնեն դրա արժեքը։

Փոխադրման կետը կգտնվի Գյումրիով անցնող երկաթուղու մոտ, որտեղից պետք է ավարտվի միայն միացնող կարճ ճյուղը։

Մալասը կարծում է, որ չոր նավահանգստի բեռնափոխադրումները պետք է հասնեն գագաթնակետին շինարարության ավարտից երկու-երեք տարի հետո: Միաժամանակ, հավանաբար պատրաստ կլինեն Հյուսիս-Հարավ ավտոճանապարհի բացակայող ենթակառուցվածքը, այն է՝ Գյումրին շրջանցող ճանապարհը, ինչպես նաև Սիսիան-Քաջարան հատվածը, որը որպես առաջնահերթություն չի կառուցվել ։

Գյումրու օդանավակայանն ունակ է ընդունել նաև բեռնատար ինքնաթիռներ։ Խորհրդային տարիներին նրա թռիչքուղին կառուցվել է ծանրաբեռնվածության համար երազանքի ինքնաթիռ, որը կարող է տեղափոխել մինչև 120 տոննա բեռ։ «Շիրակ» օդանավակայանը կարող է հետաքրքրել միջազգային ընկերություններին «Ռուսլան»-ի նման օդանավերը շահավետ գներով սպասարկելու դեպքում։ Տեսականորեն թռիչքուղին կարող է ավարտվել մինչև ապագա «չոր նավահանգստի» ստեղծումը: Նման դեպքում ինքնաթիռը կարող է ուղղակիորեն շարժվել դեպի արտադրական օբյեկտներ կամ պահեստներ և անմիջապես բեռնվել՝ առանց բեռնատարների միջանկյալ բեռնման:

Սակայն դեռևս հստակություն չկա, թե ով է աշխատելու տեխնոպարկի գործարաններում, որը նույնպես ենթադրվում է ներառել չոր նավահանգստի նախագծում։ Եթե ​​ապագա գործարանների պրոֆիլը հայտնի դառնա, ապա մասնագետները, ովքեր աշխատելու են դրանցում, արդեն պետք է սկսեն վերապատրաստվել։ Խոսքը հմուտ աշխատողների, ինժեներատեխնիկական անձնակազմի մասին է։ Հնարավոր է, որ սկզբում կադրերի մի մասը հրավիրվի։ Նշենք, որ ծրագրի իրականացման ընթացքում 2-3 տարվա ընթացքում Գյումրիում կստեղծվի 20-40 հազար աշխատատեղ, եթե ներդրողները ցանկանան արդյունաբերական գոտում նոր գործարաններ կառուցել։

«Չոր նավահանգստի» կառուցման համար նախատեսվում է ներգրավել մոտ կես միլիարդ դոլարի օտարերկրյա ուղղակի ներդրումներ (առաջին փուլում՝ 70-90 միլիոն)։ «...Կարծում եմ, որ անհրաժեշտ ներդրողներ ներգրավելու հետ կապված խնդիրներ չենք ունենա»,- լավատեսություն է արտահայտում նախարար Քերոբյանը։ Սկզբնական շրջանում, ըստ նրա, ապագա արդյունաբերական պարկը կկարողանա ապահովել երկրի ՀՆԱ-ի 3%-ը։ Մարտին Քերոբյանն այլ ցուցանիշ էլ է հայտարարել. այն ձեռնարկությունները, որոնք կգործեն «չոր նավահանգստում» մոտ 1 տոկոսով կավելացնեն Հայաստանի ՀՆԱ-ն։

Ընդ որում, ոչ նա, ոչ էլ իր ղեկավարած գերատեսչությունը նախնական կամ հրապարակային հաշվարկներ չեն ներկայացրել։ Հիշեցնենք, որ Քերոբյանը հայտնի է կոնկրետ նախագծի պոտենցիալ տնտեսական էֆեկտի մասին բազմիցս հայտարարություններով, սակայն նման դեպքերում հաշվարկները, նույնիսկ եթե դրանք կան, չեն տրամադրվում ո՛չ հանրությանը, ո՛չ էլ փորձագիտական ​​շրջանակներին։

Փետրվարի կեսերին Քերոբյանը ԱՄԷ-ում հանդիպել է աշխարհի խոշորագույն լոգիստիկ ընկերություններից մեկի՝ DP World-ի գործառնական տնօրեն Չակ Հիթի հետ, նրան ծանոթացրել Շիրակի չոր նավահանգստի նախագծին և քննարկել փոխադարձ հետաքրքրություն ներկայացնող մի շարք հարցեր։ . Նախնական պայմանավորվածություն է ձեռք բերվել DP World-ի ներկայացուցիչների այցը Հայաստան կազմակերպելու վերաբերյալ։ Մեկ ամիս անց Քերոբյանը հայտարարել է, որ Շիրակի չոր նավահանգիստը կառավարելու է արտասահմանյան օպերատոր։ Նախագծի վերջնական հաստատումից հետո կհայտարարվի մրցույթ և կընտրվի ամենահարմար օպերատորը։ Նախարարը հույս է հայտնել, որ օպերատորի հարցը կլուծվի մինչև 2023 թվականի վերջ, իսկ մինչ այդ կհստակեցվի նաև ծրագրի ֆինանսավորման կառուցվածքը։

Պատասխանելով այն հարցին, թե արդյո՞ք եթե չոր նավահանգստի կառավարումը փոխանցվի ռուսական ընկերության, ապա արևմտյան ընկերությանը կընդգրկվեն ծրագրում (հաշվի առնելով Ռուսաստանի Դաշնության դեմ տնտեսական պատժամիջոցները), Քերոբյանը հորդորել է դրան նայել հակառակ տեսանկյունից. «Հասկանալի է, որ այս բոլոր հարցերը մեզ համար շատ կարևոր են, և մենք չենք ցանկանում որևէ կերպ կաշկանդված լինել այլ երկրների օրենսդրությունից բխող խնդիրներով։ Եվ, իհարկե, ընտրելու կամ պարտադրելու ենք այնպիսի մոտեցումներ, որոնք թելադրված են Հայաստանի օրենսդրությամբ»։

Այս համատեքստում Քերոբյանը հիշեցրել է Փոթի նավահանգստի հոլանդական կառավարման ընկերության հետ ծագած խնդիրը: Վրաստանի տարածքում գործող օպերատորը, կարծես թե, պետք է առաջնորդվեր վրացական օրենսդրությամբ, բայց փաստացի գործում է պատժամիջոցների տրամաբանությամբ և առ այսօր դժվարություններ է ստեղծում և ձգձգում Հայաստանի համար կարևոր Փոթիի և Կավկազ նավահանգստի միջև լաստանավային ծառայություն  կանոնավոր ծրագրի իրականացումը։ Ստացվում է, որ կառավարիչը պահանջում է, որ հայկական բոլոր բեռները (կոնտեյներներ, վագոններ) ստուգվեն պատժամիջոցային ապրանքների առումով։ Բեռը ստացողները կստուգվեն ոչ պակաս ուշադիր, քան մատակարարները։ Նախարարի խոսքով դա նշանակում է, որ Վրաստանի տարածքով Ռուսաստանի հետ լաստանավային կանոնավոր ծառայություն չկա։

Փորձագետները խոստովանում են, որ Գյումրիում չոր նավահանգստի նախագծի իրականացումը կարող է կապված լինել Թուրքիայի հետ սահմանի բացման և հարաբերությունների կարգավորման հեռանկարների հետ, որի ուղղությամբ Երևանն ու Անկարան դիվանագիտական ​​մակարդակով աշխատում են անցյալ տարվանից։ Այս առնչությամբ նրանք մատնանշում են Թուրքիայի իշխանությունների Հայաստանի հետ ուղիղ օդային բեռնափոխադրումներ սկսելու վերջին որոշումը։ Ակնկալվում է, որ շուտով կողմերը թույլ կտան երրորդ երկրների քաղաքացիներին, համաձայն ավելի վաղ ձեռք բերված պայմանավորվածության, հատել ցամաքային սահմանը, որն, ըստ էության, «գլխավոր փորձն» է նախքան սահմանի ամբողջական բացումը և դիվանագիտական ​​հարաբերությունների հաստատումը։

Արևմտյան հարևանի հետ տնտեսական կապերի հաստատումը բոլորովին նոր իմաստ ու տնտեսական նշանակություն կտա այս նախագծին։ Հակառակ դեպքում, հաշվի առնելով վրացական կողմի մայրուղու սահմանափակ թողունակությունը և Իրանի սահմանից «չոր նավահանգստի» հեռավորությունը, այս նախագծի տնտեսական կենսունակությունը դառնում է առնվազն խնդրահարույց, և դրա քարոզչությունը նման է Օստապ Բենդերի «Չորս ձի ակումբում» տխրահռչակ «շախմատի» դասախոսությանը։

Նյութը հրապարակման պատրաստեց Կամո Խաչիկյանը

www.1or.am

Historical Dates ՊԱՏՄՈՒԹՅԱՆ ԱՅՍ ՕՐԸ
Most Popular